Czy kawa wypłukuje magnez, żelazo lub potas?

Kawa to drugi najpopularniejszy po herbacie ciepły napój na świecie. Więc jak zawsze z tym co popularne można usłyszeć na jej temat wiele opinii – z jednej strony słyszy się, że kawa wypłukuje z naszego organizmu minerały, z drugiej strony uważa się, że dostarcza nam minerały.

Jak jest naprawdę? Odpowiedź poniżej.

Czy kawa wypłukuje minerały z organizmu?

Wiele badań dowodzi, że nasz kawa może pozbawiać nas ważnych dla naszego organizmu mikro i makroelementów. 

Ale warto podkreślić, że tutaj kluczem jest ilość spożywanej kawyzalecana maksymalna dawka kawy na dzień to ok. 4 filiżanki kawy. Gdy będziemy trzymać się tego limitu, nie powinniśmy uświadczyć żadnych problemów. Problemy mogą się pojawić, gdy będziemy przekraczać te zalecenia i spożywać pięć, sześć, czy dziesięć filiżanek kawy w ciągu jednego dnia.

Zobacz także: Jak najlepiej przechowywać kawę?

Najważniejszym minerałem, do którego niedoboru może przyczynić się kawa, jest magnez, który odpowiada za ponad 300 reakcji, które zachodzą w naszym organizmie. Jest on szczególnie ważny m.in. dla naszego układu odpornościowego, kości, mięśni, jak i naszego samopoczucia. 

Warto w tym miejscu dodać, że niedobór magnezu, to generalnie problem w obecnych czasach i jest to spowodowane w dużej mierze przetworzoną żywnością, która jest obecna w naszej diecie. 

Kawa powoduje również gorsze wchłanianie żelaza z posiłku. W przeprowadzonym badaniu kawa, która została wypita w czasie spożywania posiłku, pogorszyła wchłanianie żelaza aż o 39%. Tak jak i w przypadku magnezu, duża część społeczeństwa cierpi na niedobór żelaza w organizmie. 

Kolejne ważne minerały, które może wypłukiwać kawa to potas, sód i wapń – wszystko to przez właściwości moczopędne kofeiny.

Czy kawa wypłukuje witaminy z organizmu?

Istnieje ryzyko, że witaminy z grupy B i C zostaną wypłukane z organizmu, zanim zostaną przyswojone, tak samo, jak w przypadku wcześniej wspomnianych minerałów. Ponadto, w badaniu przeprowadzonym na 10 tys. osób w średnim wieku zauważono związek między ilością spożytej kawy a stężeniem witamin z grupy B w organizmie. 

Z racji tego, że kawa obniża wchłanialność witamin i minerałów nie zaleca się nią popijać przyjmowanych witamin, czy suplementów. Po posiłku dobrze jest również poczekać z kawą ok. 1-2 godzin, żeby pozwolić organizmowi przyswoić cenne witaminy i minerały.

Trzeba w tym miejscu dodać, że choć w wielu wyżej wspomnianych badaniach pojawia się kawa, to większość z nich tak naprawdę dotyczy kofeiny. Pewnie dlatego, że to właśnie kawa jest jej najpopularniejszym źródłem.

Spodobał Ci się ten tekst? Podziel się z innymi
Dawid
Dawid

Od wielu lat pasjonuję się kawą. W czasie pobytu w UK brałem udział w kursie "Barista Skills" na poziomie "Foundations" w 2019 roku, co pozwoliło mi zdobyć dodatkową wiedzę i umiejętności.